Miałeś wypadek będąc pasażerem (także w aucie sprawcy)? Poznaj swoje prawa.

Po zdarzeniu komunikacyjnym nie zawsze jedynym poszkodowanym zostaje kierowca, który nie jest odpowiedzialny za spowodowanie wypadku. Bardzo często zdarza się, że poza sprawcą cierpią na tym także pasażerowie, nierzadko będący współwłaścicielami pojazdu np. żona lub mąż. Jak są chronieni moi pasażerowie? Jak chroniony jestem ja gdy jadę z kimś?  Okazuje się - wbrew wielu odmownym decyzjom ubezpieczycieli - że obowiązkowa polisa OC obejmuje szkody osobowe doznane przez pasażerów.

Ubezpieczenie to chroni kierowcę przed pokrywaniem kosztów odszkodowań wobec osób trzecich z własnego majątku. Ochrona ta obejmuje także podróżujących z nim pasażerów - w razie szkód na ich zdrowiu lub mieniu powstałych w wyniku zdarzenia drogowego, ich roszczenia wobec kierowcy również będą pokryte z polisy OC. Oznacza to, że jeżeli dojdzie do wypadku to wszyscy pasażerowie, także Ci jadący ze sprawcą zdarzenia, mogą ubiegać się o odszkodowanie, ewentualne zwroty kosztów leczenia i wiele innych świadczeń.

Zasada winy i zasada ryzyka

Określenie odpowiedzialności kierowcy za wyrządzenie szkody podczas podwożenia kogoś „z grzeczności”, np. autostopowicza, opiera się na tzw. zasadzie winy. Pasażer dochodząc odszkodowania musi udowodnić, że szkoda powstała z winy kierowcy.

Natomiast zabranie kogoś w podróż w zamian za zwrot części kosztów przejazdu (lub kogoś z rodziny) z prawnego punktu widzenia nie jest „przewozem z grzeczności”. Ta sytuacja w uprzywilejowanej pozycji stawia pasażera, bo w razie jego roszczeń to na kierowcy spoczywa obowiązek wykazania, że szkoda nie powstała z jego winy. Kodeks cywilny określa to jako zasadę ryzyka.

Niemniej kierowcy mogą czuć się spokojni. W obydwu przypadkach – a więc niezależnie od „metody” ustalenia odpowiedzialności ubezpieczonego – to ubezpieczyciel OC pokrywa koszty odszkodowania na rzecz poszkodowanej osoby.

Poszkodowani w wypadku pasażerowie mogą starać się o:

- zadośćuczynienie adekwatne do bólu i cierpienia,

-  zwrot kosztów leków oraz kosztów prywatnego leczenia i rehabilitacji,

- refundacje zakupu specjalistycznego sprzętu medycznego,

- refundacje kosztów dojazdów do szpitali, na rehabilitację, na odwiedziny rodziny, na zabiegi i inne       związane z danym zdarzeniem,

- rentę od utraconego dochodu,

-  rentę na zwiększone potrzeby,

- refundację kosztów remontu mieszkania lub domu, który musiał się odbyć w celu dostosowania warunków do życia dla osoby z niepełnosprawnością (kuchnia, łazienka, podjazdy do wózka inwalidzkiego, winda),

- zwrot kosztów związanych z dodatkową opieką podczas leczenia,

- inne świadczenia, związane z powrotem do stanu zdrowia z przed wypadku.

W przypadku śmierci poszkodowanego pomagamy uzyskać:

- odszkodowanie i zadośćuczynienie dla członków rodziny zmarłego, których sytuacja życiowa uległa pogorszeniu wskutek tej śmierci oraz rentę alimentacyjną, dla tych bliskich, którym zmarły dostarczał środków do życia,

- refundację kosztów pochówku niezależnie od odszkodowania uzyskanego z ZUS.

 

Bądź świadomy swoich praw, odbierz to co Ci się należy!

Znasz kogoś kto w ostatnich 18 latach ucierpiał w wypadku?

Nie przedawniaj swojej szansy, poinformuj innych.
 

Zadzwoń, napisz sms, e-mail, wiadomość na fanpage - FB lub skorzystaj z formularza kontaktowego na stronie.    TEL. 883-598-465

Do każdej sprawy podchodzimy indywidualnie, zapewniam bezpłatną poradę prawną, zawsze chętnie doradzę podpowiem jak zachować się po kolizji, gdzie się udać i co zrobić, aby nie zostać oszukanym   i otrzymać to co się należy.

Zapisz ten nr telefonu w swojej komórce na tzw. „wszelki wypadek”. Oby się nie przydał, ale lepiej dmuchać na zimne i być mądrym przed szkodą a nie po -  883-598-465